Saturday, August 23, 2008

Corat-Coret SDPM 2008 (yang pasti tak ada di akhbar utama)

Persembahan Selingan

Aku sangat terhibur dengan persembahan puisi perpaduan yang dideklamasikan oleh ASP Foo Chek Seng (kiri), Azamin B Itam (tengah) dan Maitili a/p Muniandy (kanan) sementara menunggu keputusan diumumkan. Puisi yang berjudul 'Akhlak Mulia Masyarakat Jaya' (atau juga dikenali sebagai 'Rumah Merdeka') karya Zurinah Hassan pernah mencoret seribu kenangan manis buat aku. Persembahan ini mengimbau kembali detik-detik aku mula bergiat dalam dunia puisi. Sebabnya... aku pernah deklamasikan puisi bondaku ini secara berduet dengan Ahmad Shukri Abdullah - Johan SDPM '96, di Dataran Merdeka sempena sambutan Hari Kebangsaan pada 31 Ogos 1997.

Gaya persembahan bekas johan SDPM '07, Miliyana Arshad yang amat bersahaja dan berkesan. Persembahan dengan menggunakan clip-mic memberi ruang kepada deklamator bergerak secara lebih bebas dan selesa jika dibandingkan dengan penggunaan stand-mic. Apa kata penganjur SDPM tahun depan, guna kaedah demikian untuk para peserta SDPM? Mungkin ia akan memperlihatkan satu kelainan persembahan peserta jika dibandingkan dengan persembahan-persembahan sebelum ini.


Julangan Trofi Si Juara

Dengan berbekalkan puisi 'Warga Watan' karya Hanipah Lokman, Lim Fheng Fheng berjaya menambat hati para juri untuk menobatkan beliau sebagai juara kategori bukan Bumiputera ketika membuat persembahan pada malam pertama SDPM. Sayangnya... puteri Dr Lim Swee Tin ini 'tidak berjaya' menambat hatiku. Sebabnya... aku gagal menghayati dendangan puisinya dek sibuk menemu bual para peserta lain di belakang pentas. Entah bilalah agaknya aku berpeluang untuk menikmati alunan bacaan pusinya? (kepada sesiapa yang tahu, tolong bagi tahu aku ya.)

Juara kategori Bumiputera, Che Nu Alina Mohamed, 38, dari Perak yang mempertaruhkan 'Ladang Merdeka' karya Nasir Ali, rupanya mempunyai anak gadis sunti berusia 19 tahun yang kini menuntut di sebuah universiti tempatan. Jika bersama, pasti ramai yang sangka mereka adik beradik! Khabarnya juga, beliau yang merupakan wakil negeri Perak ini bertading di Perak bersama anak lelakinya yang aku difahamkan anak lelaki itu mendapat tempat kedua. Ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi? Syabas puan!

Inilah dia wajah-wajah anak pasca merdeka yang pastinya bukan sahaja gembira riang kerana membawa hasil kemenangan tetapi diiringi bersama seribu malah sejuta kenangan manis dari Auditorium DBKL setelah bergelar pemenang. Kepada mereka yang mendapat tempat saguhati, bagi aku, mereka tetap pemenang dan juara - juara mewakili negeri atau institusi masing-masing.


Model Iklan Ubat Gigi Merdeka

Gambar aku bersama adindaku, Raihani Mohd Saaid (kalau ibunya bondaku, anak kepada bondaku, tentulah adindaku, tak gitu?), menayangkan senyuman masing-masing untuk iklan ubat gigi yang bakal berada di pasaran. Dapatkan di pasaran ubat gigi cap abang-adik-mak-lain-bapa asing untuk kegunaan sambutan Bulan Merdeka. Ubat gigi yang mencegah bau yang tidak enak semasa laungan 'Merdeka! Merdeka! Merdeka!'

Oh ya... tak puas baca corat-coret di sini, singgahlah blog adindaku.

0 comments: