Saturday, August 30, 2008

Corat-Coret di Malam Apresiasi Puisi & Seni Budaya di MPAJ

Duduk di sebelah kiri aku itu ialah Dato' Dr Haji Ahmah Kamal Abdullah atau lebih dikenali sebagai Kemala di kalangan orang sastera. Beliau merupakan orang pertama membuka tirai membaca puisinya sendiri bertajuk "Bari Benua Cinta Penyair ke Tanah Bertuah Bangsa" yang pernah tersiar di Dewan Budaya Mei 2007.


Dengan karyanya yang bertajuk "Nazam Hari Guru", Siti Raihani Mohd Saaid adalah antara yang awal mempersembahkan nazamnya. Tetapi sebelum itu, Adik Nur Syahirah Mattaib juga bernazam, dan secara tak sengaja aku terkesan nazam Adik Syahirah kebetulan mempunyai sedikit persamaan dengan nazam Raihani yana mana rangkap itu telah dikeluarkan semasa Raihani menyampaikan nazamnya.

Maitili a/p Muniyandy adalah satu-satunya deklamator berketurunan India pada malam itu yang mendeklamasikan sajak Usman Awang bertajuk "Tanah Air".

"Ingatlah. betapa sekali kita merdeka, bukan bererti kita merdeka buat selama-lamanya. Berjuanglah... biarpun terpaksa bermandikan darah dan air mata, agar tanah pusaka ini tidak akan dijajah semula," demikian sebahagian daripada skrip pidato karya Azerai Azmi yang dideklamasikannya ala sajak bertajuk "Menghayati Kemerdekaan Negara Separuh Abad". Khabarnya Azerai ialah seorang guru yang mengajar subjek Sains di SK Pandan Indah.


Tepat jam 10:45 malam, tiba giliran aku memperagakan rentakku dengan penuh gaya yang over (seperti biasa) dengan puisi karya Bonda Zurinah Hassan berjudul "Rumah Merdeka". Sayangnya pada ketika itu puteri bondaku yang telah mendeklamasikan nazamnya satu jam lebih awal tak sempat menonton persembahanku kerana terpaksa pulang lebih awal.

Sebagai penutup acara, penganjur dan semua tetamu jemputan dipelawa ke pentas bersama-sama menyanyikan lagu "Jalur Gemilang" dan "31 Ogos" pada kira-kira jam 11:45pm. Walaupun jam dah hampir tengah malam, masih kelihatan ramai orang berada di dewan. Syabas KALAM dan mereka yang menganjurkan acara seumpama ini. Siap ada cabutan bertuah lagi. Antara nombor bertuah ialah 198 - nombor akulah tu!. Tahun depan hadiah utama kalau bagi sebuah kereta nasional, mesti lagi ramai khalayak awam akan datang.

2 comments:

4z3r@1 Azm1 said...

hurm..ada juga terselit gambar saya di blog ini yer..tq..cikgu azerai

HarlymYeo said...

Terima kasih kerana sudi singgah, Cikgu Azerai. Bila agaknya dapat menonton persembahan cikgu lagi, ya?