Thursday, November 29, 2007

Cabutan Bertuah atau Usaha yang Berbuah?

Dalam satu-satu acara, lazimnya orang yang dianggap bertuah adalah tatkala namanya dipanggil apabila kad nama dicabut antara puluhan kad nama yang diterima semasa pendaftaran. Individu yang dikenal pasti akan terus diberi hadiah yang ditawarkan. Lain pula kaedah yang dipraktikkan oleh Philips. Apakah yang lain daripada yang lainnya cabutan bertuah dalam acara Philips ni? (Gambar di atas ialah hadiah-hadiah yang bakal dimenangi oleh wakil media.)

Tempoh hari pada majlis pelancaran pencukur Philips 800 Series pada 25 Okt 2007, bertempat di ruang legar Cineleisure, beberapa wakil media dijemput ke pentas untuk menerima hadiah yang ditawarkan. Sebelum menerima hadiah terbabit, individu berkenaan harus mengambil bahagian dalam aktiviti games yang disediakan. Biasanya games yang mudah aja. Tapi bila dah bersaing, tentu ada yang menang, dan ada yang kalah. Menang kalah pun tetap dapat hadiah. Si pemenang akan bawa pulang hadiah yang dianggap lebih lumayan dari segi nilainya.

Aku terpilih dalam sesi terakhir cabutan bertuah pada pelancaran itu tempoh hari. Misinya kena teka jawapan yang betul dalam tempoh tertentu (aku tak ingat… 60 saat atau 3 minit), apabila diberi clue melalui ucapan atau perbuatan tanpa menyebut jawapan perkataan yang harus diteka itu. Dalam tempoh itu, aku berjaya menjawab lima soalan dengan betul (gambar di atas, Mr. MC menunjukkan lima jari yakni lima soalan dijawab dengan tepat dan bukannya aksi nak menampar aku lima kali). Berdebar-debar juga sebab aku peserta pertama. Bila semua peserta lain dah buat, keputusannya aku menjuarai pertandingan itu dan layak menang seunit pencukur HQ6090 bernilai ratusan ringgit (gambar di bawah menunjukkan aku yang kontrol macho menerima hadiah daripada wakil Philips. Yang mencelah kat tengah-tengah tu ialah co-partner aku dalam game).



Pada majlis pelancaran pencukur siri Arcitec di Mystique, Cineleisure semalam, sekali lagi aku menjadi orang yang terakhir dipilih untuk ‘dipermainkan’ setelah beberapa orang wakil media dah angkat kaki. Abang Eddy Rahman, kawan media akrab aku dari Sabah Publishing House awal-awal lagi dah blah kerana penat. Maklumlah, esok bukannya cuti kan…?

Majlis dijadualkan sepatutnya bermula pada 7 malam tapi sehingga 7:45 malam barulah ucapan dimulakan oleh Eddie Ong, General Manager of Consumer Business Organisation (gambar di atas di tengah sekali) . Seterusnya berlangsunglah pelancaran produk pencukur Philips Arcitec (gambar bawah) dengan memperagakan jejaka macho pelbagai gaya hidup seperti profesional, eksekutif, ahli sukan, pengembara dan yang gemar bersosial. Dinner bermula jam 8:00 malam apabila perut aku dah berkali-kali berkeroncong semasa media briefing diadakan. Sejurus selepas media briefing tamat, aku terus lantak secukup-cukupnya walau pun makanan spaghetti yang dihidang tu bukannya kegemaran aku. Lapar punya pasal, boh je lah! Janji kenyang dan perut yang boroi semakin menampakkan keboroiannya!

Stage games yang pertama dimulakan dengan memilih peserta kaum wanita melalui cabutan bertuah tapi nampaknya ramai yang dah balik. Maka penganjur terpaksalah ‘merelakan’penyertaan kaum Adam untuk mengambil bahagian. Tiga orang lelaki dan seorang wanita dikehendaki menyusun segala benda yang ada pada badan mereka di atas lantai. Sesiapa yang terlebih dahulu tiba di titik akhir dianggap sebagai pemenang. Pemenang nampaknya berpihak kepada kaum Hawa. Juara dapat hadiah utama berupa Shaver Arcitec yang bernilai RM999 (gambar di atas sebelah kanan). Bertuahnya badan bila dapat hadiah utama tu walau pun aku rasa dia bukannya boleh guna pun. Kalau dia nak kasi kat aku, mesti aku tak keberatan. Cheh! Sapa aku??!!

Kemudiannya nama-nama wakil media dipanggil lagi untuk permainan seterusnya. Kali ini namaku disebut dan aku sebenarnya merupakan peserta terakhir yang dipilih kerana ramai yang dah balik. Kira nasib mereka baiklah juga kerana aku belum balik. Ehh… nasib siapa yang baik ni, aku ke mereka? Ahhh… tak kisahlah. Sebelum permainan dimulakan, MC bertanya beberapa soalan yang dia anggap sebagai agak peribadi seperti latar belakang peserta berkaitan penyakit lelah, lemah jantung dan bilakah kali terakhir bersenam. Aku yang dah lama… errr… tak pernah… exercise ni, selamba jawab tak leh nak kira bila kali terakhir. Seolah-olah memberi jawapan yang dah lama tak exercise sambil kepala hotak aku dok fikir apa yang akan dikenakan kali ini. Rupa-rupanya kami dikehendaki membuat push-up. Tempoh tiga puluh saat diberi dan sesiapa yang buat push-up paling banyak dianggap pemenang. Alamak… bolehkah aku lakukan ni? Member-member lain jawab masa ditanya bilakah kali terakhir bersenam, rata-rata dengan selamba bagitau… semalam, minggu lepas, sebulan yang lepas… dan aku jawab… tak pernah dengan nada selamba-boroiku! Dihimpit pula dengan permintaan untuk memulakan sesi permainan ini. Lagilah gelabah beb! Bolehkah aku mencapai misi untuk menyandang juara bagi melayakkan aku memenangi pencukur terbaru dengan reka bentuk ergonomik dan serba maju yang didatangkan dengan badan ultra nipis yang mempunyai tiga kepala putar tiga trek terpasang pada lehernya yang ramping? Pencukur elektrik ini juga merupakan yang pertama dilengkapi sistem lenturan dan tindakan pangsian yang unik, orang putih cakap flex & pivot action system (promo produk ni sikit). Lungsuri laman sesawang (ucapan yang biasa aku dengar melalui Radio 24) http://www.philips.com/ untuk maklumat lebih lanjut. Malas aku nak cerita banyak kat sini. Cukuplah sekadar aku katakan model ini merupakan model pencukur yang terkini, teratas dan termahal dalam siri pencukur yang dikeluarkan Philips setakat ini. Harganya pun bukan calang-calang orang yang mampu beli. Di Semenanjung Malaysia, harga runcit yang disyorkan RM999 untuk model RQ1090 dan RM799 untuk model RQ1060. Sebab itulah Philips Arcitec ini disasarkan kepada pengguna profesional berusia antara 30 hingga 45 tahun yang mementingkan gaya, kualiti dan fungsi. Lebih kurang profile akulah tu! Macam mana pun, dengan push-up sebanyak 35 kali dalam tempoh 30 saat mendahului pesaing terdekat yang memperolehi 26 push-up. Sekali gus ia melayakkan aku memenangi hadiah idaman tu. Syukurlah! No pain no gain rupanya. Lenguh otot-otot aku yang tak pernah exercise ni! (Gambar di bawah menunjukkan aku sedang berjabat tangan yang lenguh ini dengan Chong Nyen Hin, Sales Manager Philips.)

Aku meninggalkan majlis pada jam 9:10 malam walau pun masih ada acara stage games (gambar di bawah memperlihatkan permainan yang hanya sesuai kepada mereka yang dah baligh) untuk para tetamu dan majlis penyampaian hadiah untuk Philips Reach the Unreachable Race yang dijadualkan tamat jam 10 malam. Kena blah awal. Nak buat cam mana, esok aku kerja dengan bapa orang. Kalau kerja dengan bapa sendiri, lain la cerita.

Sepanjang perjalanan dan memandu pulang ke Shah Alam, aku terfikir... bukan mudah nak menang cabutan bertuah dalam majlis pelancaran Philips lebih-lebih lagi untuk hadiah utama. Kena berusaha. Tapi aku dah ‘melayakkan’ diri memenangi tempat pertama di kedua-dua majlis anjuran Philips yang berasingan. Adakah ini dianggap sebagai nasib yang menyebelahi atau usahaku sendiri...???

0 comments: