Monday, March 24, 2008

F1 Grand Prix Malaysia 2008

Kehangatan acara perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix (GP) Malaysia di Litar Sepang yang berlangsung pada 21 hingga 23 Mac 2008, amat terasa di mana-mana, terutamanya kepada yang gemarkan sukan tesebut. Bagi aku, bukannya pandai sangat pun! Tapi pada minggu lepas, banyak acara yang membabitkan sukan ini diadakan oleh para penaja F1. Antara yang aku hadiri ialah acara parti anjuran Honda (19 Mac 2008, The Curve, 5:30ptg) dan ORIS, jenama jam tangan mewah (21 Mac 2008, Pavilion KL, 3:30ptg)


Berikut adalah berita ringkas Grand Prix Formula Satu Malaysia Petronas 2008 yang aku petik dari Bernama:

KEHADIRAN TERBESAR PERLUMBAAN F1

Perlumbaan Formula Satu 2008 mencatatkan sejarah bagi Litar Sepang apabila 126,690 penonton hadir menyaksikan perlumbaan hari ini.


Pengurus Besar Litar Antarabangsa Sepang (SIC) Datuk Azmi Murad berkata jumlah keseluruhan penonton sepanjang tiga hari perlumbaan, bermula Jumaat lepas, adalah 172,382 orang.


"Ia satu rekod sejak litar ini pertama kali menganjurkan perlumbaan F1 Malaysia pada 1999," katanya.


Semasa sesi latihan pada Jumaat, sejumlah 12,748 penonton dicatatkan, pada Sabtu (32,944) dan Ahad (126,690).


Litar itu mempunyai 130,000 tempat duduk.



Setakat bawa kereta lumba F1 kat 'litar pegun' anjuran ORIS di Pavilion tu bolehlah.

ORIS menawarkan jam tangan mewah kepada pemenang terpantas dari media pada hari itu. Aku bawa selaju 2 minit dan ia melayakkan aku terkeluar daripada senarai top 10. Padan muka aku!

0 comments: