Wednesday, April 9, 2008

Panasonic LUMIX FS5 dengan Teknologi iA

Jenama Panasonic yang lebih sinonim sebagai pengeluar peralatan elektrik konsumer di kalangan khalayak umum, kini mengorak langkah berani mempertaruhkan rangkaian kamera digital siri LUMIX. Salah satu produk kamera digital yang dilengkapi ciri-ciri istimewa dengan harga yang berpatutan (RM1,099) ialah model DMC-FS5.

Apa yang istimewanya kamera digital model FS5 yang terbaru ini selain daripada saiznya berukuran 94.9 x 53.4 x 22.5 milimeter yang sesungguhnya kompak, stylish dan mesra pengguna, ia juga menampilkan resolusi imej 10.1 megapixel yang dipadankan dengan lensa lebar bersaiz 30mm berjenama Leica DC (jenama lensa terkemuka dunia), 4x optical zoom dan skrin LCD berukuran 2.5 inci.

Kamera digital yang comel dan menarik ini diperhebatkan dengan keunikan penampilan fungsi mode Intelligent Auto (iA) yang bukan sekadar fungsi automatik semata-mata. Ini kerana dengan sokongan mode iA, penggunanya pasti akan berpuas hati dengan lima ciri baru seperti; fungsi-fungsi Mega O.I.S., Intelligent ISO Control, Intelligent Scene Selector, Face Detection dan Quick AF.

Teknologi iA tersebut menawarkan keistimewaan berikut:

1) Mega O.I.S. ditampilkan bagi mengatasi kesan gegaran tangan ketika merakamkan gambar.

2) Intelligent ISO Control ialah pengesan pergerakan bagi mengurangkan kekaburan imej.

3) Intelligent Scene Selector merupakan pengesan mode penggambaran yang kerap digunakan secara automatik seperti mode Portrait, Scenery, Macro, Night Portrait dan Night Scenery.

4) Sistem Face Detection ialah sistem pengesan wajah manusia agar gambar yang dirakam pada kedudukan dalam fokus secara automatik.

5) Sistem Quick AF merupakan pengesan cahaya yang membolehkan kamera fokus pada objek walau tanpa menekan secara perlahan butang shutter. Sistem ini memboleh rakaman gambar yang jelas dan menarik pada setiap masa.

Bila kamera berada dalam mode iA, ia membolehkan rakaman secara automatik dengan menghasilkan rakaman paling menarik walau bagi pengguna amatur sekalipun. Ia dapat menghindari pengguna daripada terlepas saat rakaman penting tanpa perlu risau tentang perubahan keadaan ketika rakaman dilakukan.

Menariknya lagi, kamera digital model FS5 turut menawarkan pemproses imej LSI berkelajuan tinggi generasi keempat dengan sokongan penggunaan Venus Engine IV. Digabungkan bersama fungsi Easy Zoom yang memboleh rakaman zoom dengan pantas melalui satu tekanan butang yang mudah. Mode Slideshow juga diselitkan dengan efek muzik latar ketika menonton rakaman yang telah dirakamkan. Kamera yang menggunakan kad memori storan SD dengan memori dalaman kira-kira 50MB ini didatangkan dalam tiga pilihan warna iaitu silver, hitam dan merah.

Saya diberi peluang ‘test-drive’ model ini di Pulau Langkawi baru-baru ini amat teruja dengan prestasi dan kehebatan model yang comel-lote ini dengan keupayaan yang setanding rakaman kamera profesional. Sesungguhnya pelbagai rakaman indah dirakamkan menggunakan teknologi iA dan lain-lain mode tatkala ekspidisi ke pulau legenda tersebut.

Maklumat lanjut untuk model-model terbaru siri LUMIX boleh juga diperolehi melalui laman sesawang www.panasonic.com.my/lumix.


2 comments:

Anonymous said...

Tulisan artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Salam Blogger!
http://www.infogue.com/
http://www.infogue.com/software/panasonic_lumix_fs5_dengan_teknologi_ia/

HarlymYeo said...

Terima kasih kerana melawati blog ini dan memberi komen. Pendapat anda sesungguhnya amat saya hargai.