Sunday, August 17, 2008

Ekspedisi ke Pulau Pangkor bersama Panasonic

Minggu yang sibuk ini tak kan ceria dan menarik tanpa undangan daripada Panasonic Malaysia untuk ke Pulau Pangkor sempena pelancaran produknya selama dua hari satu malam. Produk yang dilancarkan di Hong Kong sebelum ini ialah 4 unit kamera digital dan 2 unit camcorder. Aku adalah antara 15 orang wakil media yang dijemput untuk menjadi saksi kepada pelancaran produk berkenaan. Sebelum cerita pasal produk, aku nak cerita sikit pasal tempat tinggal kami sebagai wakil media. Kami dibawa ke Pulau Pangkor seawal 7:00pagi pada 14 Ogos.

Perjalanan yang jauh dengan bas VIP Coach dan feri tentu sekali meletihkan. Tapi tempat tinggal yang menjadi destinasi idaman ramai orang di Pangkor Laut Resort (PLR) itu sememangnya melegakan dan merilekskan badan yang letih ini. Bilik yang selesa dan suasana semula jadi yang begitu indah melupakan hasrat aku dan teman sekamar untuk lepak atau tidur di balik, walaupun mempunyai lebih daripada 2 jam untuk berbuat demikian.

Sebaliknya aku sibuk posing maut dengan kamera digital baru LUMIX FX38 yang baru saja diberikan oleh Panasonic sebagai cederahati itu. Silap-silap orang boleh anggap aku ni sebagai model Lumix. Tak pun, model-model awek cun yang nampak aku dok asyik ambil gambar mesti jeles dan khuatir... khuatir aku rampas periuk nasi mereka. Ceh!

Seperti yang aku katakan, suasananya amat indah. Pemandangan di atas diambil melalui balkoni bilik aku bernombor 329 yang dinamakan sebagai Hill Villas. Pada mulanya aku musykil juga dengan nama-nama villa-villa di sini seperti Sea Villas, Beach Villas, Garden Villas dan Spa Villas. Ingatkan Hill Villas itu mengadap bukit bukau atau yang sewaktu dengannya. Rupanya tafsiran aku meleset setelah mengamati corak susunan kedudukan villa-villa yang lain. Hill Villas itu rupanya merujuk kepada perjalanan untuk ke villa tersebut yang menuntut penghuninya berjalan melintasi jalan yang berbukit bukau. Manakala, aku difahamkan yang tinggal di Garden Villas pula adalah yang berhampiran dengan pejabat pertadbiran (PLR) dan lobbi.

Tepat jam 5:30 petang, aku terpaksa melupakan sejenak pasal villa dengan nama-namanya. Lantaklah apa namanya asalkan suasananya selesa, panoramanya indah dan it's free anyway! Kumpulan wakil media seramai 15 orang ini telah dijadualkan untuk menikmati suasana senja di tengah laut dengan menaiki kapal cruise. Wow. Syoknya! Tapi, dalam gambar di atas... aku kat mana? Oppss... aku sedang merakamkan gambar dengan menggunakan model terbaru yang lain iaitu LUMIX LX3.

Sebelum bertolak ke laut, elok kami 'sekeluarga' ambil gambar kenang-kenangan. Foto ini dirakamkan dengan LUMIX LX3 dan aku pastikan diri berada di celah-celah orang ramai. Di samping 15 wakil media, dua orang lagi ialah Azizah (wanita berbaju warna marron di hadapan aku) dan Tony Endoh (lelaki berbaju warna kuning di tengah-tengah) daripada Panasonic. Mereka ni orang kuat Panasonic. Tanpa mereka, maka trip ini tanpa akulah gamaknya.

Di atas cruise, sebelum tiba ke destinasi yang dianggarkan 30 minit di tengah laut untuk menikmati suasana senja itu, aku dan rakan-rakan wakil media yang lain menyibukkan diri untuk mendapatkan gambar yang cantik dengan kamera masing-masing. Kesemua wakil media diberikan LUMIX LX3 untuk diujipakai. Tetapi pada ketika itu, Mahfooz (pertama berdiri belakang dari kanan) dari majalah CLICK! lebih selesa menggunakan kamera DSLR kepunyaan. Maklumlah, dia ni pro. Aku pun anggap dia ni sifu fotografi aku.

Apakah subjek yang diambil ketika di atas cruise itu? Selain daripada panorama yang indah di tengah perairan, tentu sekali tidak lengkap jika tanpa model yang menawan, seksi dan mesra. Yang duduk tu bernama Tania. Manakala yang berdiri tu bergelar Finaz. Dan kedua-duanya kini dah bergelar sebagai sahabat facebook ku!

Mereka tidak lokek senyuman. Malah aku turut dikhabarkan Finaz mabuk laut ketika penggambaran dijalankan tetapi beliau tidak menunjukkan ketidakselesaan di hadapan kamera. Begitulah gamaknya jika dah bergelar model profesional. Syabas Finaz!

Oh ya... rakan media aku dari majalah PC, Jalaluddin Abdul Rahman juga menceritakan dia dan Tony Endoh (lelaki berbaju warna kuning) juga berasa kurang sihat ketika berada di atas kapal. Gambar di atas dirakam dengan kamera digital LUMIX LX3. Kesan yang begitu menakjubkan adalah berkat ajaran Mahfooz. Thanks brother!

Setelah LUMIX LX3 memberi kesan penggambaran tahap profesional, aku juga ingin mencuba kesan penggambaran melalui LUMIX FX38.


[Cerita akan bersambung, Nikmati foto2 dahulu]


























1 comments:

Afiq Hanif said...

Fuyo! dah posting banyak pixs nie!