Friday, August 22, 2008

Erti Merdeka... Apa Kata Mereka?

Ketika menghadiri acara Sayembara Deklamasi Puisi Merdeka (SDPM) semalam, aku sempat bertemu bual beberapa peserta sayembara untuk mendapatkan pandangan dan pengertian mereka tentang erti merdeka. Mari kita tatap, apa kata mereka...

"Kemerdekaan adalah kebebasan yang mana kita bebas melahirkan idea dan cara kita sendiri tanpa pengaruh luar. Dan kita perlu ingat, untuk mendapatkan kemerdekaan itu mudah, tetapi untuk mempertahankannya sangat sukar."
Pamela Bt Abd. Harip, 22 tahun, Pelajar, Wilayah Persekutuan Labuan


"Kemerdekaan yang membawa erti kebebasan daripada penjajahan ke atas negara kita yang tercinta. Dengan kemerdekaan ini, anak-anak kita dapat merasai kehidupan yang senang dan dapat merasai kehidupan yang senang dan bahagia tapa merasai sebarang ketakutan. Dengan itu, anak-anak kini perlu menyemai mahligai sebuah kemerdekaan. Ibu bapa perlu memainkan peranan penting agar erti kemerdekaan ini tidak akan dilupai untuk selama-lamanya."
Lim Siew Fong, 24 tahun, Wilayah Persekutuan Labuan


"Merdeka adalah anugerah yang tidak ternilai tidak tergambar dengan kata-kata kerana terlalu besar maknanya dan tidak sekadar melaungkan tapi menghayati setiap detik dan ketika selagi hayat dikandung badan."
Suliha Yusof @ Yakub, 36 tahun, Kerani Pentadbiran, Kedah


"Merdeka
- bukan setakat untuk dilaung-laungkan sahaja.

- kita sebagai warganegara Malaysia patut menghayati maksud tersirat merdeka tersebut.
- tak kenal maka tak cinta, renungkanlah..."

Wee Win Nie, 17 tahun, pelajar SMK (C) Chung Hwa, Kota Bharu, Kelantan


"Merdeka mencerminkan anjakan dalam individu itu sendiri, memperlebarkan jurang antara masyarakat yang multiracial. Lantas, secara peribadi, ia menjadi tunjang kepada pembentukan sahsiah individu sendiri."
Kenny @ Alexandar Sadom Dawar, 27 tahun, Pengurus Kewangan, Putrajaya


"Kemerdekaan ialah kita bebas daripada sebarang penjajahan. Bebas melakukan perkara yang disukai tanpa perlu rasa sangsi dan takut."
Lim Fheng Fheng, 24 tahun, Eksekutif Penerbitan, Kuala Lumpur


0 comments: