Friday, August 22, 2008

Puisi Merdeka di DBKL

Semalam aku berkesempatan menyaksikan Sayembara Deklamasi Puisi Medeka (SDPM) 2008 yang diadakan di Auditorium Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), anjuran Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian & Warisan (KPKKW) melalui Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara.

Apa yang istimewanya pada kali ini ialah pembahagian dua kategori (seperti juga pada tahun terdahulu) iaitu kategori bumiputera dan bukan bumiputera yang masing-masing ditawarkan hadiah-hadiah yang lumayan. Para peserta di atas merupakan pendeklamasi (kenapa masih ramai yang guna istilah 'pendeklamator' sedangkan istilah yang sebetulnya ialah 'pendeklamasi' atau 'deklamator'? Kalau tak pasti, guna sajalah 'pemuisi' atau 'pembaca puisi'.) yang bakal merangkul RM5,000 beserta piala iringan, sijil & cenderamata jika bergelar Johan. Wang tunai RM3,000 dan RM2,000 masing-masing untuk Naib Johan dan pemenang tempat ketiga. Yang pastinya, kesemua mereka yang di atas akan membawa pulang sekurang-kurangnya RM1,000 kerana hadiah saguhati berjumlah RM1,000 seorang beserta sijil! Wow! Syoknya... seingat aku... masa ambil bahagian dulu, hadiahnya taklah sebegini lumayan. Rasanya nak ambil bahagianlah pada tahun depan. Emmm... itupun jika tiada aral melintang seperti tahun ini.

Jika nak tahu siapa yang bakal menjadi OKB dengan poket lebih RM2,000 hingga RM5,000, datanglah ke DBKL malam ni (22 Ogos) jam 8:30 malam. Malam ini juga akan turut memperlihatkan 10 orang lagi peserta bumiputera berentap. Sekali gus akan turut menyaksikan siapa bergelar juara.

Jika anda tak berkesempatan meluangkan masa menghadirkan diri, usah risau. Kembali melawati blog aku ini dan akan kusenaraikan nama & gambar para pemenang dan sepatah dua kata daripada mereka berkenaan pengertian merdeka.


[Keputusan SDPM2008]

0 comments: